Titel: Goed voorbereid op stage
Onderwerp: Stage in de zorg
Schooltype : BOL-opleiding Helpende Zorg en Welzijn
Niveau: 1
Vakgebieden: Zorg en welzijn
Uitvoering door: Individueel
Tijdsinvestering: 4 à 5 lesuren
Opbrengst: Kennis gekregen van het beroep werken in de zorg
Leerpunten: Samenwerking, empathie
Extra materialen: computer, fototoestel en printer
WebQuestmaker: Brigitte van Scherpenzeel en Annemieke Smit
Docentenhandleiding
Wat is een webquest?
Een webquest is een lesvorm waarin de computer een grote rol speelt. Aan de hand van een thema krijgt een leerling vragen die zij d.m.v. het opzoeken op internet kunnen beantwoorden. De internetsites worden aangereikt via de infobronnen, waardoor tijdverspillend zoeken en verkeerde sites worden vermeden. De leerlingen worden gestimuleerd doordat ze een interessante en uitvoerbare taak krijgen. Daarnaast kunnen de leerlingen ook zien hoe hun werk beoordeeld word, waardoor ze weten waar ze aan toe zijn.
De webquest bevat de volgende elementen.
De webquest bevat de volgende elementen.
Inleiding: Hier wordt het doel van de opdracht beschreven.
Werkwijze: Hier wordt stap voor stap duidelijk wat de leerling moet doen. De stappen moeten haalbaar en uitdagend zijn.
Informatiebronnen:Hier kan de leerling zijn informatie vandaan halen.
Beoordeling:Hier kan de leerling zien hoe en waarop zijn werk beoordeeld wordt.
Afsluiting: Her wordt beschreven wat de leerling heeft geleerd.
Doelen van deze webquest
De leerlingen doen kennis op over de begrippen beroepshouding, beroepscode en professioneel handelen.
De leerlingen krijgen inzicht in de beroepshouding die van hun verwacht wordt tijdens hun stage.
De leerlingen ontdekken zelf wat beroepshouding en professioneel gedrag inhoud en kunnen dit goed formuleren.
De leerling leert vakoverstijgend denken. (door te werken voor zowel Z&W-NL– omgaan met websites –samen te werken-afspraken maken - discussiëren )
Beginsituatie van de leerlingen
Eerste jaar. BOL-opleiding Helpende Zorg en Welzijn
Leerlingen zijn nog nooit op stage geweest.
De opdracht vereist geen specifieke inhoudelijke voorkennis.
Benodigdheden
Voor deze opdracht moet minimaal één computer per twee leerlingen beschikbaar zijn.
Eventueel een fototoestel.
Een printer
Tijdsduur
1 uur uitleg/introductie webquest. Eventueel begin opdracht.
2/3 uur voor de opdracht.
1 uur voor het oefenen en spelen van het rollenspel.
Lesverloop
Les 1: Klassikale inleiding
In de eerste les bespreekt u samen met de leerlingen de webquest. In het inleidend gesprek vertelt u het volgende:
Wat is een webquest?
Werken in groepjes van twee
.Rol van de docent (zie hieronder)
Tijd die de leerlingen krijgen
Thema van deze webquest
Les 2 en 3 (4): Zelfstandig werken
De leerlingen werken aan de opdracht in de computerzaal. De opdracht wijst zich vanzelf en de leerlingen kunnen zelfstandig aan het werk. Voor eventuele vragen bent u natuurlijk aanwezig.
Les 4 (5): Afsluiting
Als laatste les kunt u, nadat u de werkstukken hebt nagekeken, samen met de leerlingen evalueren.
Enkele ideeën voor deze les zijn:
een afsluitend gesprek houden met de leerlingen
rollenspel
Literatuurlijst
http://www.youtube.com/watch?v=gldhhVVJW5Q (gevonden 28 november 2012)
http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=txxwDIOHsi4&feature=endscreen (gevonden 28 november 2012)
http://www.betekenis-definitie.nl/beroepshouding (gevonden zondag 2 december 2012)
http://www.leerwiki.nl/De_beroepshouding_van_de_SAWer (gevonden zondag 2 december 2012)
http://www.werkkleding.net/zorg.html (gevonden maandag 17 december 2012)
http://www.youtube.com/watch?v=tol17NfOzoU (gevonden 28 november 2012)
Wilt u als leerkracht / docent op de hoogte blijven van nieuwe of geüpdatet webkwesties / webquests?
Schrijf u dan in de nieuwsbrief webkwestie / webquest (klik hier)